Bizonytalanság, pályadöntési faktorok mérése és a magyarországi pályatanácsadók jólléte
DOI:
https://doi.org/10.59531/ots.2023.1.1.97-105Kulcsszavak:
pszichológiai eredmények, pedagógiai eredmények, szakirodalmi áttekintés, Magyarország, karriertanácsadásAbsztrakt
A koronavírus, az ukrán-orosz háború, a Brexit, a zöld átállás és az infláció elszállása, mind olyan makro-folyamatok, amelyekre az egyén és a család önmagukban nem képesek hatást gyakorolni, ezek a folyamatok azonban hatást gyakorolnak életpályájukra. Ez a cikk a magyarországi pályatanácsadás gyakorlatát tekinti át bemutatva, hogy milyen módszerekkel erősíthető az egyének, kisközösségek karrier ellenálló-képessége és ezeket milyen módszerekkel kutatták Magyarországon az elmúlt évtizedben.
Hivatkozások
Bandura, A. (1993): Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning. – Educational psychologist, 28(2) 117-148. https://doi.org/10.1207/s15326985ep2802_3
Barnett, R. (2000). University knowledge in an age of supercomplexity. - Higher Education 40(4) 409–422. https://doi.org/10.1023/A:1004159513741
Bell, D., Benes, K. (2012). Transitioning graduates to work: Improving the Labour Market Success of Poorly Integrated New Entrants (PINEs) in Canada. Ottawa. http://hdl.voced.edu.au/10707/331491.
Bennett, Nathan; Lemoine, James. (2014): What VUCA Really Means for You. – Harvard Business Review 92(1/2), https://ssrn.com/abstract=2389563
Borbély-Pecze, T. B. (2020): The changing relationship between people and their job – the validity of career information. – British Journal of Guidance and Counselling, 48(3) 430-437, https://doi.org/10.1080/03069885.2019.1621264
Borbély-Pecze, T. B. (2021): Labour market management skills among career practitioners. In: Cedefop, Digital transitions in lifelong guidance: rethinking careers practitioner professionalism: A CareersNet expert collection. Publications Office of the European Union. pp. 103-119.
https://data.europa.eu/doi/10.2801/539512
Borbély-Pecze, T.B., Hloušková, L., Šprlák, T. (2022) Career/lifelong guidance systems and services: continuous transformations in a transition region. - International journal for educational and vocational guidance, 22(1), 67-91. https://doi.org/10.1007/s10775-021-09473-4
Cedefop, European Commission, ETF, ICCDPP, ILO, OECD, UNESCO (2020): Career guidance policy and practice in the pandemic: Results of a joint international survey June to August 2020. Luxembourg: Publications Office of the European Union. http://data.europa.eu/doi/10.2801/318103
Chandy, L., Seidel, B. (2016): Is Globalisation’s second wave about to break? – In: brookins.edu. https://www.brookings.edu/research/is-globalizations-second-wave-about-to-break/
Fukuyama, F. (1992): The end of history and the last man. New York. Free Press.
ISBN 0029109752.
Fukuyama, F. (1989): The End of History?. - The National Interest 16(Summer): 3-8. https://www.jstor.org/stable/24027184
Haerpfer, C., Inglehart, R., Moreno, A., Welzel, C., Kizilova, K., Diez-Medrano J., M. Lagos, P. Norris, E. Ponarin, B. Puranen (eds.)(2022): World Values Survey: Round Seven – Country-Pooled Datafile Version 3.0. Madrid, Spain and Vienna, Austria: JD Systems Institute & WVSA Secretariat.
https://doi.org/10.14281/18241.16
Budapest, Innokend Kft. [Parents role in career attitudes of the students] https://mkik.hu/download/175/szueloi-palyavalasztasi-attitudoek-2019
Kiss, I. (2009): Életvezetési kompetencia [Life management skill], PhD. Disszertáció. ELTE PPK, Budapest. http://hdl.handle.net/10831/46243
Olteanu, L. (2022): Educational Aspect of Career Choices. PhD. Thesis. EKKE Eger.
Lukács, F. (2012a). Kompetencia, motiváció és pályaválasztási bizonytalanság egyetemi környezetben. [Competence, motivation and career choice uncertainty in an university setting]. - Felsőoktatási Műhely 3: 51-66.
https://www.felvi.hu/pub_bin/dload/felsooktatasimuhely/FeMu/2012_3/FeMu_2012_3_51-66.pdf
Lukács, F. (2012b). The Connection of Career Decision and Identity Development Types of Career Indecision from the Perspective of Identity Statuses, Ph.D. Thesis. ELTE PPK, Budapest. https://ppk.elte.hu/file/lukacs_eva_fruzsina_tf_angol.pdf
Kissné Gaál Zs. (2016): A pedagógus személyiségének hatása és mediátori szerepe a nevelési tanácsadásban – a vezetői attitűd jelentősége [The influence of the teacher's personality and his/her role as a mediator in educational in counselling - the importance of leadership attitudes]. – Opus et Educatio 2(3): 161-173. https://epa.oszk.hu/02700/02724/00004/pdf/EPA02724_opus_et_educatio_2015_03_161-173.pdf
OECD (2020): Promoting an Age-Inclusive Workforce. Living, Learning and Earning Longer, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/59752153-en.
Kenderfi M. (2019): Szülői pályaválasztási attitűdök 2019 : avagy a szülők véleménye felső tagozatos gyermekük pálya- és iskolaválasztásával kapcsolatban.
Super, D. E. (1980): A Life-Span, Life-Space Approach to Career Development. - Journal of Vocational Behavior 16(3): 282-298.
Szilágyi, K. (2000): Munka – pályatanácsadás, mint professzió [Career development and career counselling as a profession]. Budapest, Kollégium Kft.
Tajtiné Lesó, Gy., Borbély-Pecze, T. B., Juhász, Á. and Kenderfi, M. (2020): "„Karantén-tanácsadók”. Hazai pályaorientáció, pályaedukáció a karantén alatt a tanácsadók szemszögéből [“Quarantine counsellors": national career guidance, career education during quarantine from the perspective of counsellors]. – Pedagógiai Szemle 70(5-6): 39-58. Új Pedagógiai Szemle - 2020/5-6. (upszonline.hu)
Török, R. (2017). The characteristics and change patterns of career decision self-efficacy among secondary school students of special educational needs and those of typical development ELTE PPK. Phd. Thesis.
https://ppk.elte.hu/file/torok_reka_tezisfuzet_angol.pdf
Tudlik, Cs. (2021): Pályaorientációs szolgáltatások és pályaválasztási bizonytalanság kapcsolata egy gimnáziumban [The relationship between career guidance services and career choice uncertainty in a grammar school]. – Képzés és gyakorlat: Training and Practice, 19 (1-2): 163-171.
##submission.downloads##
Megjelent
Verziók
- 2024-10-22 (2)
- 2023-05-08 (1)
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Az OTS cikkeire a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivates 4.0 International Licenses Copyright Terms szabályozása érvényes.