A digitális pályaorientáció fejlesztésének lehetőségei Magyarországon. Jelenlegi helyzet és cselekvési pontok

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.59531/ots.2023.1.2.169-180

Kulcsszavak:

pályaorientációs képzés, digitális pedagógia és társadalom, pályaorientáció/fejlesztés, Magyarország

Absztrakt

A digitalizáció olyan folyamat, amely átalakítja a társadalmi és gazdasági együttélés kereteit, és ennek a karrierfejlesztési szakembereknek is részesei kell, hogy legyenek. Ugyanakkor az egyes európai országok digitális felkészültsége és kultúrája eltérő. A 2020-ban kezdődött koronavírusválság mindannyiunkat arra kényszerített, hogy alkalmazkodjunk ehhez a digitális kihíváshoz. Ebben a cikkben bemutatjuk a magyarországi változásokat, és javaslatokat teszünk a nemzeti fejlődés lehetséges irányaira.

Hivatkozások

Borbély-Pecze, T. B. (2020): Digitális pályatanácsadás: second life, avagy mégsem az? [Digital career guidance: second life, or is it not?]. – Opus et Educatio, 7(3): 193-202. http://dx.doi.org/10.3311/ope.388

Cedefop, European Commission, ETF, ICCDPP, ILO, OECD, UNESCO (2020): Career guidance policy and practice in the pandemic: Results of a joint international survey - June to August 2020. Publications Office of the European Union, Luxembourg. https://doi.org/10.2801/318103

European Commission. (2020): The Digital Economy and Society Index (DESI) 2020.

https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/desi

European Commission. (2021): Europe's Digital Decade: digital targets for 2030. https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/europe-fit-digital-age/europes- digital-decade-digital-targets-2030_en

Government of Hungary. (2016): Digital Education Strategy of Hungary (DES). https://digitalisjoletprogram.hu/files/0a/6b/0a6bfcd72ccbf12c909b329149ae2537.pdf

Hungarian Central Statistical Office. (2020): Digital Economy 2020. ˙(Digital Economy Hungary) https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/ikt/2020/02/index.html

Kettunen, J. (2017a): The rise of social media use in career guidance. [The increasing use of social media in career guidance. Conference blog] epale.ec.europa.eu/nl/node/38961

Kettunen, J. (2017b). Career practitioners' conceptions of social media and competency for social media in career services, PhD. dissertation. University Jyväskylä, Jyväskylä.

Kettunen, J., Vuorinen, R., Sampson, J. P. (2015): Practitioners' Experiences of Social Media in Career Services. – The Career Development Quarterly 63(3): 268-282. https://doi.org/10.1002/cdq.12018

Klenovszki J. (2020): 87% internetező hazánkban. [87% internet users in our country]. – NRC hírek, május 5. https://nrc.hu/news/internetpenetracio-2/

Koltay T. (2018): Az információs műveltség szemléletének változásai. [Changing attitudes to information literacy]. – Könyvtári Figyelő 64(2):219-228.

Lengsfeld, J. (2019): Digital Era Framework. DN-DNB: 1178463370

NMHH [National Media and Infocommunications Authority] (2019): Lakossági internethasználat: online piackutatás. 2018. [Residential Internet usage: online market research 2018.]

http://nmhh.hu/dokumentum/202180/lakossagi_internethasznalat_2018.pdf

National Office of Vocational Education and Training and Adult Learning (NOVETAL) Euroguidance Hungary. (2016): Euroguidance Career Guidance Award 2016. [Euroguidance Career Counselling Award 2016: Good Practices in Hungary]Budapest.

National Office of Vocational Education and Training and Adult Learning (NOVETAL) Euroguidance Hungary. (2018): Euroguidance Career Guidance Award 2018: good practices in Hungary. [Euroguidance Career Counselling Award 2018: Good Practices in Hungary] Budapest.

Pounds, N. J. G. (1997): Európa történeti földrajza [Historical geography of Europe]. Osiris Kiadó, Budapest.

Sandulescu Budea, A. M. (2021). An Approximation in the Study of Communication Research: Digital Evolution and the Study of This Subject in Spanish Academic Journals. In: Del Pino, A. D., Lloret Romero, N. (Eds.). Improving University Reputation Through Academic Digital Branding (pp. 284-300). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-7998-4930-8.ch016

Tajtiné Lesó, Gy., Borbély-Pecze, T. B., Juhász, Á., Kenderfi, M. (2020): „Karantén-tanácsadók”. Hazai pályaorientáció, pályaedukáció a karantén alatt a tanácsadók szemszögéből. ["Quarantine counsellors": national career guidance, career education during quarantine from the perspective of counsellors. – Új Pedagógiai Szemle 70(5-6): 39-58. https://epa.oszk.hu/00000/00035/00199/pdf/EPA00035_upsz_2020_05-06_039-058.pdf

##submission.downloads##

Megjelent

2023-10-27

Hogyan kell idézni

Borbély-Pecze, T. B., Kenderfi, M., Fazakas, I., & Tajtiné Lesó, G. (2023). A digitális pályaorientáció fejlesztésének lehetőségei Magyarországon. Jelenlegi helyzet és cselekvési pontok. Opuscula Theologica Et Scientifica, 1(2), 169–180. https://doi.org/10.59531/ots.2023.1.2.169-180

Folyóirat szám

Rovat

Az oktatás és a kutatás