Digitális pályaorientáció fejlesztésének lehetőségei Magyarországon

Jelenlegi helyzet és cselekvési pontok

Szerzők

DOI:

https://doi.org/10.59531/ots.2025.3.1.217-229

Kulcsszavak:

digitális pedagógia és társadalom, pályaorientáció fejlesztés, pályaorientációs oktatás, Magyarország

Absztrakt

A digitalizáció olyan folyamat, amely átalakítja a társadalmi és gazdasági együttélés kereteit, és ennek a karrier-, pályafejlesztési szakembereknek is részesei kell, hogy legyenek. Ugyanakkor az egyes európai országok digitális felkészültsége és kultúrája eltérő. A 2020-ban kezdődött koronavírus válság mindannyiunkat arra kényszerített, hogy alkalmazkodjunk ehhez a digitális kihíváshoz. Ebben a cikkben bemutatjuk a magyarországi változásokat, és javaslatokat teszünk a nemzeti fejlődés lehetséges irányaira.

Hivatkozások

Borbély-Pecze, T. B. (2020): Digital career guidance: second life, or is it not? {Digital career guidance: second life, or is it not? – Opus et Educatio, 7(3): 193-202. https://doi.org/10.3311/ope.388

Budea, A. M. S. (2021): An Approximation in the Study of Communication Research: Digital Evolution and the Study of This Subject in Spanish Academic Journals. In Improving University Reputation Through Academic Digital Branding (pp. 284-300). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-7998-4930-8.ch016

Cedefop, European Commission, ETF, ICCDPP, ILO, OECD, & UNESCO (2020): Career guidance policy and practice in the pandemic: Results of a joint international survey - June to August 2020. – Publications Office of the European Union, Luxembourg. http://data.europa.eu/doi/10.2801/318103

European Commission (2020): The Digital Economy and Society Index (DESI) 2020.

Retrieved from https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/qanda_20_1022

European Commission. (2021): Europe's Digital Decade: digital targets for 2030. Retrieved from https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/europe-fit-digital-age/europes-digital-decade-digital-targets-2030_en

Government of Hungary. (2016): Digital Education Strategy of Hungary (DES). Retrieved from https://digitalisjoletprogram.hu/files/0a/6b/0a6bfcd72ccbf12c909b329149ae2537.pdf

Hungarian Central Statistical Office. (2020): Digital Economy 2020. {Digital Economy Hungary 2020} Retrieved from https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/ikt/2020/02/index.html

Kettunen, J. (2017a). The rise of social media use in career guidance. {The increasing use of social media in career guidance. Conference blog} Retrieved from 978-951-39-7160-1.pdf (jyu.fi)

Kettunen, J. (2017b): Career practitioners' conceptions of social media and competency for social media in career services. – Tutkimuksia/Koulutuksen tutkimuslaitos, (32). 978-951-39-7160-1.pdf (jyu.fi)

Kettunen, J., Vuorinen, R., & Sampson, J. P. (2015). Practitioners' Experiences of Social Media in Career Services. The Career Development Quarterly, 63(3), 268-282. https://doi.org/10.1002/cdq.12018

Klenovszki J. (2007): Internetpenetráció 2007. 1. félév. – Retrieved from https://nrc.hu/news/internetpenetracio-2/

Koltay T. (2018): Az információs műveltség szemléletének változásai. [Changing attitudes to information literacy]. – Könyvtári Figyelő 64(2): 219-228. https://epa.oszk.hu/00100/00143/00351/pdf/EPA00143_konyvtari_figyelo_2018_2_219- 228.pdf

Lengsfeld, J. (2019): Digital Era Framework. DN-DNB: 1178463370

Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság [National Media and Infocommunications Authority] (2019): Lakossági internethasználat 2018. [Residential Internet usage: online market research 2018.

https://nmhh.hu/dokumentum/202180/lakossagi_internethasznalat_2018.pdf

National Office of Vocational Education and Training and Adult Learning (NOVETAL) Euroguidance Hungary. (2016): Euroguidance Career Guidance Award 2016. {Euroguidance Career Counselling Award 2016: Good Practices in Hungary} Budapest.

National Office of Vocational Education and Training and Adult Learning (NOVETAL) Euroguidance Hungary. (2018): Euroguidance Career Guidance Award 2018: good practices in Hungary. {Euroguidance Career Counselling Award 2018: Good Practices in Hungary} Budapest.

Pounds, N. J. G. (1997): Európa történeti földrajza [An Historical Geography of Europe]. – Oziris, Budapest.

Tajtiné Lesó Gy., Borbély-Pecze T. B., Juhász Á., and Kenderfi, M. (2020): : „Karantén-tanácsadók” Hazai pályaorientáció, pályaedukáció a karantén alatt a tanácsadók szemszögéből. "Quarantine counsellors": domestic career orientation and career guidance during quarantine from the perspective of counsellors. – Új Pedagógiai Szemle, 70(5-6): 39-58. https://epa.oszk.hu/00000/00035/00199/pdf/EPA00035_upsz_2020_05-06_039-058.pdf

##submission.downloads##

Megjelent

2025-04-22

Hogyan kell idézni

Borbély-Pecze, T. B., & Gyöngyösi, K. (2025). Digitális pályaorientáció fejlesztésének lehetőségei Magyarországon: Jelenlegi helyzet és cselekvési pontok. Opuscula Theologica Et Scientifica, 3(1), 217–229. https://doi.org/10.59531/ots.2025.3.1.217-229

Folyóirat szám

Rovat

Az oktatás és a kutatás