Motherhood and child-rearing in the grip of professionalisation and politics

The work of Emmi Pikler

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59531/ots.2025.3.1.231-260%20

Keywords:

arly childhood education, Pikler method, Lóczy Infant Home

Abstract

The study examines the life and work of Emmi Pikler (1902–1984), one of the most prominent infant care specialists in 20th-century Hungary. As a physician and an expert in child care, Pikler significantly influenced the development of infant care practices and infant homes in the post-World War II era. Based on life-history interviews with Pikler, her publications, and other personal sources, the study outlines her conceptual framework for child-rearing. Following an exploration of her early inspiration from reform pedagogy and the evolution of her methods as a family physician, I analyze her professional contributions through her child-rearing publications. Furthermore, two antagonistic aspects of her work—the principles of cry it out and scheduled breastfeeding—are examined within the context of contemporary pedagogical trends during World War II and the socialist period. Finally, the study addresses one of the ignored and painful episodes in the history of the Lóczy Infant Home, closely associated with Pikler’s legacy: the experiences of infants separated from their families for political reasons, reconstructed through various personal recollections.

References

Ábel, A. (2007): Az igazi Kovács Pisti. – Demokrata, 11(29): 24–25.

Bálint, Á. (2008): A mezítlábas óvodások. Polányi Laura kísérleti pedagógiája. – Thalassa, 19(3): 53–62.

Beke, L., és mti (szerk.) (2013): Mozdulat – magyar mozdulatművészet a korabeli társadalom és művészet tükrében. – Gondolat Kiadó, Budapest.

Bilgin, A., and Wolke, D. (2020): Parental use of 'cry it out' in infants: no adverse effects on attachment and behavioural development at 18 months. – Journal of Child Psychology and Psychiatry, 61(11): 1184–1193. https://doi.org/10.1111/jcpp.13223

Bokor, Zs. (2023): Separation is Required in Our Special Situation: Minority Public Health Programs in Interwar Transylvania. – Hungarian Historical Review, 12(3): 395–432. https://doi.org/10.38145/2023.3.395

Borgos, A. (2013): Madzsarné Jászi Alice a női testkultúra új útjain. – Holmi, 25(5): 653–668.

Bozóky, É. (1998): Zord idők nyomában… – Pro Pannonia, Pécs.

Burbidge, A. (2016): Letting Babies Cry – The Facts Behind the Studies. La Leche League GB. Retrieved from https://laleche.org.uk/letting-babies-cry-facts-behind-studies/

Cullen, N., és Rowold, K. (2024): “Mothers’ Milk and Mothers’ Time: Childcare Advice and the Conceptualization of Demand Feeding in Post-1945 Britain and Italy.” The Historical Journal, 67(1), 102–123. https://doi.org/10.1017/S0018246X23000456.

Czerny, A., és Keller, A. (1906): Des Kindes Ernährung. – Ernährungsstörungen und Ernährungstherapie. (Band 1) Leipzig, Franz Deuticke.

Czimmek, A. (2015): Emmi Pikler: Mehr als eine Kinderärztin. – P. Zeitler Verlag, Munich.

Csatlós, J. (szerk.) (2012): Elmozdulás. Munkáskultúra és életmódreform a Madzsar-iskolában. – PIM – Kassák Múzeum, Budapest.

Deáky, Z. (2011): Jó kisfiúk és leánykák. A kisgyermekkor történeti néprajza Magyarországon. – Századvég, Budapest.

Deáky, Z. (2002): A hivatalos és a hagyományos gyógyítás a magyar történeti forrásokban. – Osiris, Budapest.

Deáky, Z., és Krász, L. (2005): Minden dolgok kezdte. A születés kultúrtörténete Magyarországon: XVI. – XX. század. – Századvég, Budapest.

Fekete, S. (1932): Anyák iskolája. –Országos Stefánia Szövetség, Budapest.

Gellér, K. (2001): A gödöllői művésztelep 1901-1920. – Gödöllő.

Gerlóczy, F., Kamarás, J., és Bodó, T. (1953): Újszülött-ellátás tapasztalatai 3500 eset kapcsán. – Gyermekgyógyászat, 3(7): 206–213.

Halasi, L. összeáll. (1988): Budapesti közéleti névmutató (1945-1950) II. (Levéltári dokumentáció 9.) – Budapesti Főváros Levéltára, Budapest.

Hays, S. (1996): The Cultural Contradictions of Motherhood. – Yale University Press, New Haven.

Herczog, M. (1997): A gyermekvédelem dilemmái. – Pont Kiadó, Budapest.

Kacsó, L., és Jancsó, B. (1935): A szoptató anya és gyermeke. (Hasznos Könyvtár, Egészségügyi Sorozat 1.) – Ágisz, Brassó.

Kende, Á. (2024): A politika nagyobb hatással van a gyermeknevelési elveinkre, mint gondolnánk. Qubit. 2024.09.30. https://qubit.hu/2024/09/30/a-politika-nagyobb-hatassal-van-a-gyermeknevelesi-elveinkre-mint-gondolnank

Kincses, K. (2011): Soha nem akartam innen elmenni, most se, és a jövőben sem. Amennyiben van jövő. Reismann Marian (1911–1991). – Forrás, 43(7–8): 106–132. https://www.forrasfolyoirat.hu/upload/articles/1062/kincses.pdf

Kirschenbaum, L. A. (2001): Small Comrades. Revolutionizing Childhood in Soviet Russia, 1917-1932. – Routledge, New York.

Kovai, M. (2016): Lélektan és politika. Pszichotudományok a magyarországi államszocializmusban 1945–1970. – L’Harmattan, – Budapest.

Kunt, G. (2020): “Még a peches árjáknál is könnyebb sorom volt.” Egy atipikus memoárnapló a vészkorszakról. – In: Tolnainé Kassai Margit: Óvoda az óvóhelyen. Feljegyzések a Sztehlo-gyermekmentésről. S.a.r.: Kunt Gergely. Magvető, Budapest.

László, M., és Pikler, E. (1963): Anyák könyve. – Medicina, Budapest.

Madzsarné Jászi, A. (1926): A női testkultúra új útjai. – Budapest, Athenaeum.

Michaels, P. A. (2014): Lamaze. An International History. – Oxford University Press, Oxford.

Magyar Lexikon. Az egyetemes ismeretek encyklopaediája. (1884): Sopornya – Vezér (15. kötet): Budapest: Gerő Lajos Kiadóhivatala.

Nagy, Tamásné. (Interjú): Készítette: Réz Judit (2007): Centropa Alapítvány. https://www.centropa.org/hu/biography/nagy-tamasne

Pető, A. (2023): “The Invisible Anikó Szenes.” Nashim. – A Journal of Jewish Women's Studies és Gender, 42, 10–35. https://doi.org/10.2979/nashim.42.1.02

Pető, A. (2020): Árnyékban. Rajk Júlia élete. – Jaffa Kiadó, Budapest.

Petrie, S. (2005): The Work of Emmi Pikler and Magda Gerber. In: Petrie, S. és Owen, S. (Eds.): Authentic relationships in group care for infants and toddlers – Resources for Infant Educarers (RIE) principles into practice. – J. Kingsley Publishers, London.

Pikler, E. (Péter): (1959): Mit tud már a baba? – Medicina Könyvkiadó, Budapest.

Preissler, L. (2024): Governing Parents: Early Childhood, Intensive Mothering and Disciplinary Power in Switzerland. (PhD Dissertation, University of Lucerne):

Pukánszky, B. (2015): Bevezetés a gyermekkor történetébe. – SZTE, Szeged. http://www.jgypk.hu/mentorhalo/tananyag/Bevezets_a_gyermekkor_trtnetbe/5_a_gyermek_vszzada.html

Rajk, J. (közr.) (2022): “Ne sajnálj most; hallgasd figyelmesen, amit beszélek…” – Tiszatáj, 76(1): 44–61.

Rajk, L. (2019): A tér tágassága. – Magvető, Budapest.

Richardson, D. (1993): Women, Motherhood and Childrearing. – Macmillan, London.

Strickerné Polányi, L. (1911): Néhány szó kis gyermekeinkről. – A nő és a társadalom, 9, 151.

Szakasits, K. (Schifferné): (1985): Fent és lent 1945–1950. – Magvető, Budapest.

Szana, S. és Totis, B. (1919): Hiányosan táplált szopós csecsemők dyspepsiája. – Orvosi Hetilap, 63(26): 285-288.

Szapor, J. (2017): A világhírű Polányiak. Egy elfelejtett család regényes története. – Aura Kiadó, Budapest.

Temesváry, R. (1901): A tejelválasztás és szoptatás élet- és kórtanának kézikönyve. – Magyar Orvosi Könyvkiadó Társulat, Budapest.

Tészabó, J. (2005): A gödöllői művésztelep és a nevelés. – Iskolakultúra, 2005(2): 17–25.

Tényi, V., és mti (2021): Interjú Pikler Emmivel (1983): Előadások Pikler Emmiről. –Magyarországi Pikler-Lóczy Társaság, Budapest.

Tolnainé Kassai, M. (2020): Óvoda az óvóhelyen. Feljegyzések a Sztehlo-gyermekmentésről. S.a.r.: Kunt Gergely. – Magvető, Budapest.

Varsa, E. (2021): Protected Children, Regulated Mothers. Gender and the “Gypsy Question” in State Care in Postwar Hungary, 1949–1956. CEU Press, Budapest. https://doi.org/10.7829/j.ctv18b5c4c

Vásárhelyi, M. (2019): Valahogy megvagyunk – Snagovi emlékkönyv. – Ab Ovo, Budapest.

Downloads

Published

2025-04-22

How to Cite

Svégel, F. (2025). Motherhood and child-rearing in the grip of professionalisation and politics: The work of Emmi Pikler. Opuscula Theologica Et Scientifica, 3(1), 231–260. https://doi.org/10.59531/ots.2025.3.1.231-260

Issue

Section

Education and Research