Interreligious relations

Authors

  • István Kamarás

DOI:

https://doi.org/10.59531/ots.2025.3.2.1-20

Keywords:

attitudes of believers, dialogue, dialog between religions, socialpsychology of religiosity, sociology of religion

Abstract

. In the framework of an empirical research in the sociology of religion between believers and non-believers, as well as Christians of different denominations, laymen and clerics we examined a) where do they draw the line between true faith and heresy, b) how open are they to the more or less accepted (“official”) Christian teaching through interfaith rapprochement, c) how do they relate to Christian ideas that are radically open in this regard (“avant-garde”). In the second stage of the research, we examined what values believers and non-believers see in religions they are sympathetic to;  b) what are the questions, problems, tasks that they feel could only be solved with the help of religious people, or in one way or another, c) do they consider it necessary for followers of different religions to approach each other, d) in their opinion, what hinders inter-religious rapprochement between Protestants and Catholics, Christians and Jews, Christians and non-Christians.

References

Aszalós János (1998): Szekták az egyházmegyei zsinatok tükrében. – Kézirat.

Béky gellért (2005): Lótusz vagy kereszt. Katolikus kézikönyv buddhizmusról és kereszténységről. – Új Ember, 61 (3): 2972.

Diós István (szerk.) (2000): II. Vatikáni Zsinat dokumentumai . – Szent István Társulat, Budapest.

Dulles, Avery (2002): Krisztus a vallások között. – Mérleg, 38 (1): 15-26.

Farkas A. Márton (2001): Ezoterikusok Haynau Baráti Köre. – Élet és irodalom, 45 (30): 15-16.

Greeley, Andrew (1974): Unsecular Man. The persistence of religion. – Delta Book, new York.

Griffiths, Bede (2006): Kelet és Nyugat házassága. – Filosz Kiadó, Budapest.

Hankiss Elemér (1999): Proletár reneszánsz. – Helikon, Budapest.

Horváth Róbert: A konzervatív forradalom.

https://www.istenivaros.hu/roberthorvath/konzervativforradalom.html

Kamarás István (2003): Kis magyar religiográfia. – Pro Pannonia, Pécs.

Kamarás istván (2020): A vallásközi párbeszéd esélye kutatásaim tükrében. – In: Gergels A. és mtsai. (szerk.): Kultúra, közösség és társadalom : Tanulmányok Tibori Timea tiszteletére. Társadalomtudományi Kutatóközpont, Budapest

Kecskés Péter (2003): Tükör által homályosan. A tradíció, tradicionalitás, tradicionalizmus kétfajta értelmezése. – Ökotáj, 2003 (31-32) : 43-50.

Küng, Hans (1994): Világvallások etikája. – Egyházfórum, Budapest.

Lafont, Ghislain (2007) Milyennek képzeljük el a katolikus egyházat? Pannonhalma, Bencés Kiadó.

László András (2001): Szellem, jobboldaliság, tradíció. – Sacrum imperium, 2001 (7): 3-8.

Melton, Gordon (2000): The Post-New Age Spiritual Emergence Movement. Cesnur 2000.

Varga Csaba (szerk.) (2005): Metaelmélet, metafilozófia. – Stratégiakutató Intézet Kht, Budapest.

Mund Katalin: Kelet istenei Nyugaton. http://hps.elte.hu/~km/KELETISTSM.pdf

Niebuhr, H.R. (1957): The Social Sources of Denominationalism. – World Publishing Co., Cleveland.

Schuon, Frithjof (2005): A vallások transzcendens egysége. – Kvintesszencia Kiadó, Debrecen.

Tomka Miklós (2001): Inkulturáció. [hálózati elektronikus dokumentum]. Budapest, MTA Filozófiai Kutatóintézet, Akadémiai-Filozófiai Nyitott Egyetem.

Tomka Miklós, Zulehner, Paul M. (1999): Religion in dem Reformländern Ost(Mittel)Europas. – Schwabenverlag, Ostfildern.

Török Péter (2007): És (a)mikor destruktívak? Budapest, Semmelweis Egyetem Mentálhigéné Intézet, Párbeszéd Alapítvány, HÍD Alapítvány

Troeltsch, Ernst (1960): The Social Teaching of the Christian Churches. New York, Harper and Row.

Ulickaja, Ljudmila (2009): Dalniel Stein, tolmács. – Magvető, Budapest.

Varga Csaba (2008): A metafilozófia gyönyörűsége. – Kairosz Kiadó, Budapest.

Vorgrimler, Herbert (2006): Új teológiai szótár. – Gönczöl Kiadó, Budapest.

Downloads

Published

2025-12-05

How to Cite

Kamarás, I. (2025). Interreligious relations. Opuscula Theologica Et Scientifica, 3(2), 1–20. https://doi.org/10.59531/ots.2025.3.2.1-20

Issue

Section

Religion and Research