"Homoszexualitás” a Bibliában: rövid áttekintés a vallástörténeti háttér ismertetésével
DOI:
https://doi.org/10.59531/ots.2025.3.1.49-74Kulcsszavak:
ókori Közel-Kelet, Ószövetség, Újszövetség, szexuális hierarchia, szexuális szerepekAbsztrakt
Ez a tanulmány a homoszexualitás bibliai megítélését vizsgálja. Ehhez nélkülözhetetlen az ókori közel-keleti és hellén-római szemlélet és gyakorlat tanulmányozása, ezért elsőként erre fordítok figyelmet, mielőtt a fontosabb bibliai szakaszok kritikai tanulmányozásába kezdenék. A tanulmány következtetése, hogy az ókori Közel-Kelet (Izráelt is beleértve) az azonos neműek közti szexuális kapcsolatot alapvetően más szemszögből ítélte meg, mint a 21. századi nyugati kultúra. Az összegzés után a gyülekezeti és egyéni életre vonatkozó etikai következtetéseket igyekszem megfogalmazni.
Hivatkozások
Ackerman, S. (2005): When Heroes Love: The Ambiguity of Eros in the Stories of Gilgamesh and David. – Columbia University Press, New York.
Ackroyd, P. R. (197): The First Book of Samuel (The Cambridge Bible Commentary). – Cambridge University Press, Cambridge.
Alter, R. (1996): Genesis: Translation and Commentary. – Norton, New York-London.
Anderson, A. A. (1989): 2 Samuel (WBC 11). – Word Books, Dallas.
Athas, G. (2016): Has Lot Lost the Plot? Detail Omission and a Reconsideration of Genesis 19. – J. Heb. Script., 16, 1-18. https://doi.org/10.5508/jhs.2016.v16.a5
Auerbach, E. (1985): Mimézis: A valóság ábrázolása az európai irodalomban. – Gondolat Kiadó, Budapest.
Bailey, D. S. (1955): Homosexuality and the Western Christian Tradition. – Longmans, Green, London.
Brueggemann, W. (1982): Genesis (Interpretation). –John Knox, Atlanta.
Brueggemann, W. (1990): First and Second Samuel (Interpretation). – John Knox, Louisville.
Brueggemann, W. (2012): Az Ószövetség teológiája. Tanúságtétel, vita, pártfogás. – Exit, Kolozsvár.
Brueggemann, W. (2016): Money and Possessions (Interpretation). – Westminster‒John Knox, Louisville.
Calvin, J. (1578): Commentary on Genesis. Vol. 1. ‒Grand Rapids, Christian Classics Ethereal Library.
Chisholm, R. B., Jr. (2013): 1 & 2 Samuel (Teach the Text). – Grand Rapids, Baker.
Czövek T. (2002): Három karizmatikus vezető 2. – Theol. Szemle 45(4): 192-202.
Dunn, J. D. G. (1988): Romans 1‒8 (WBC 38A). – Word Books, Dallas.
Firth, D. G. (2009): 1 & 2 Samuel (Apollos Old Testament Commentary 8). IVP Academic, Downers grove, Ill.
Halpern, B. (2001): David’s Secret Demons: Messiah, Murderer, Traitor, King. – W. B. Eerdmans, Grand Rapids, Mich.
Hamilton, V. P. (1995): The Book of Genesis: Chapters 18‒50 (NICOT). – Eerdmans, Grand Rapids.
Hays, B. R. (1996): The Moral Vision of the New Testament: Community, Cross, New Creation: A Contemporary Introduction to New Testament Ethics. – HarperOne, New York.
Hollenback, G. M. (2017): Who Is Doing What to Whom Revisited: Another Look at Leviticus 18:22 and 20:13. – Journal of Biblical Literature, 136 (3): 529–53. https://doi.org/10.15699/jbl.1363.2017.161166
Hollenback, G. M. (2019): Was There Ever an Implicit Acceptance of Male Homosexual Intercourse in Leviticus 18? – Zeitschrift für die alttestamentliche Wissenschaft, 131(3): 464-466. https://doi.org/10.1515/zaw-2019-3003
Jobling, D. (1998): 1 Samuel (Berit Olam). – Liturgical Press, Collegeville.
Keener, C. S. (2009): Romans: A New Covenant Commentary. – Cascade, Eugene.
Keil, C. F., Delitzsch, F., Martin J. (1949): The Pentateuch. – Eerdmans, Grand Rapids.
Klein, R. W. (2008): 1 Samuel (WBC 10). – Thomas Nelson Nashville.
Krafft-Ebing, R., von (1886): Psychopathia sexualis. Eine klinisch-forensische Studie. Ferdinand Enke, Stuttgart.
Loader, W. (2016): „Homosexuality and the Bible”. – In: Sprinkle, P and Gundry S. N. (ed.) Two Views on Homosexuality, the Bible, and the Church. Zondervan, Grand Rapids.
Long, V. P. (2020): 1 and 2 Samuel: An Introduction and Commentary. – IVP Academic, Downers Grove.
Longman, III, T. (2016): Genesis: The story of God Bible commentary). – Zondervan, Grand Rapids.
McCarter, P. K., Jr. (1980): I Samuel (The Anchor Bible 8). – Doubleday, Garden City.
McCarter, P. K., Jr. (1984): II Samuel (The Anchor Bible 9). – Doubleday, Garden City.
McDowell, C. L. (2015): The Image of Go din the Garden of Eden: The Creation of Humankind in Genesis 2:5‒3:24. – In.: Light of mīs pî pīt pî and wpt-r Rituals of Mesopostamia and Ancient Egypt (Siphrut 15). Eisenbrauns, Winona Lake.
Morschauser, S. (2003): ’Hospitality’, Hostiles and Hostages: On the Legal Background to Genesis 19.1-9. – J. Study Old Test., 27 (4): 461-85.
https://doi.org/10.1177/030908920302700404
Nissinen, M. (1998): Homoerotocism in the Biblical World: A Historical Perspective. – , Fortress, Minneapolis.
O’Connor, K. M. (2018): Genesis 1—25A (S&HBC 1A). – Smyth & Helwys, Macon.
Olyan, S. M. (1994) ”And with a Male You Shall Not Lie the Lying Down of a Woman”: On the Meaning and Significance of Leviticus 18:22 and 20:13. – Journal of the History of Sexuality, 5 (2): 179-206. http://www.jstor.org/stable/3704197
Pecsuk O. (2009): Pál és a rómaiak. A Római levél kortörténeti olvasata. – Kálvin Kiadó, Budapest.
Rad, G., von (1967): Das erste Buch Mose. Genesis 12,10‒25,18 (ATD 3). 0150. – Vandenhoeck & Ruprecht, Göttingen.
Siker, J. S. (2007): The Bible.– In: J.S. Siker (ed). Homosexuality and Religion: An Encyclopedia. Greenwood, Westport.
Speiser, E. A. (1964): Genesis (AB 1). – Doubleday, Garden City.
Szilvay G. (2016): A melegházasságról. Kritika a klasszikus gondolkodás fényében. – Századvég, Budapest.
Szilvay G. (2021): A gender-elmélet kritikája. Töprengések az antropológiai forradalomról a feminizmustól a transzneműségig. – Alapjogokért Központ, Budapest.
Tobin, R. D., 2005, Kertbeny’s „Homosexuality” and the Language of Nationalism, in: Genealogies of Identity: Interdisciplinary Readings on Sex and Sexuality (szerk. M. S. Breen és F. Peters). Amsterdam‒New York, Rodopi, 3-18.
Turnbull, J. (szerk.) (2010): Oxford Advanced Learner’s Dictionary. – Oxford University Press, Oxford.
Turner, L. A. (2000): Genesis (Readings: A New Biblical Commentary). – Sheffield Academic Press, Sheffield.
Varga Zs. (1992): Újszövetségi görög-magyar szótár. – Református Zsinati Iroda Sajtóosztálya, Budapest.
Vonholdt, Ch. R. (2006): A homoszexualitás megértése. – Embertárs 4 (4): 353-363.
Vonholdt, Ch. R. (2008): A „gender mainstreaming” és a genderideológia. – Embertárs 6 (1): 24-28.
Walsh, J. T. (2001): Leviticus 18:22 and 20:13: Who Is Doing What to Whom? Journal of Biblical Literature, 120 (2): 201–209. https://doi.org/10.2307/3268292
Waltke, B. K. (2001): Genesis: A Commentary. – Zondervan, Grand Rapids.
Walton, J. H. (2013): Genesis (Zondervan Illustrated Bible Backgrounds Commentary). – : Zondervan, Grand Rapids.
Wenham, G. (1979): The Book of Leviticus (NICOT). – Eerdmans, Grand Rapids.
Wenham, G. (1991): The Old Testament Attitude to Homosexuality. – Exp. Times, 102 (12): 359-363. https://doi.org/10.1177/001452469110201203
Wenham, G. (1994): Genesis 16–50 (WBC 2). – Nelson, Nashville.
Wright, C. J. H. (2006): The Mission of God: Unlocking the Bible’s grand narrative. – IVP, Nottingham.
Wright, N. T. (2004): Paul for Everyone: Romans Part 1: Chapters 1-8. – Westminster John Knox Press, London.
##submission.downloads##
Megjelent
Hogyan kell idézni
Folyóirat szám
Rovat
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Az OTS cikkeire a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivates 4.0 International Licenses Copyright Terms szabályozása érvényes.